Historia

Dawno, dawno temu jeden z popularnych magazynów komputerowych poświęconych naszej przyjaciółce o nazwie Amiga Format
zorganizował konkurs programowania w języku Blitz Basic. Do konkursu zgłosiło się wielu programistów wśród nich
również młody, mało znany, a zarazem bardzo zdolny Andy Davidson. Przedstawił on grę pod tytułem "Total Wormage", która
pomimo, że prezentowała się naprawdę interesująco to niestety nie wygrała konkursu. Andy postanowił jednak nie poddawać
się i na własną rękę zaczął szukać wydawcy wysyłając swój projekt do wielu różnych firm. Po raz kolejny autorowi
"Total Wormage" nie dopisało szczęście, ponieważ żaden wydawca nie był zainteresowany wydaniem jego gry.

Wtedy Davidson postanowił poszukać szczęścia gdzie indziej zabierając swoją grę na wystawę "European Computer Trade Show"
(ECTS) odbywającą się w Londynie. Nieoczekiwanie firma Team17, będąca tam jednym z wielu wystawców, mająca na swoim koncie wydanie takich hitów jak: Alien Breed, czy Project-X zainteresowała się jego projektem wyrażając jednocześnie zgodę na rozwój i wydanie gry.

Tak oto w skrócie narodziła się jedna z najpopularniejszych gier, która została wydana nie tylko na Amigę, ale również na
inne komputery. Pewnie Davidsonowi nawet się nie marzyło, że 17 lat później jego gra będzie dostępna dla 25. różnych
platform zaczynając wyliczanie od Amigi, PC, Apple Macintosh, a na konsolach i telefonach komórkowych kończąc.

Worms: Obrazki przedstawiają krajobrazy DESERT oraz HELL.

Cel gry

Wormsy zaliczane są do gier turowych polegających na unicestwieniu wroga, który przybrał tym razem postać robaków,
za pomocą najróżniejszych rodzajów broni zaczynając od bazooki, a na wsparciu lotniczym kończąc.
Każdy gracz ma możliwość przesunięcia w określonym czasie jednego robaka wybierając przy tym ulubioną dla niego broń,
raniąc, czy zabijając zarazem jak największą liczbę wrogów.

Sterowanie robakami jest bardzo proste i odbywa się za pomocą klawiatury, zaś użycie niektórych broni wymaga od nas
ustawienia odpowiedniego kąta strzału oraz wybrania odpowiedniej siły poprzez przytrzymanie klawisza space.
Każdy gracz wyposażony jest w oddział składający się z 4 uzbrojonych po zęby robaków, którym nie tylko można nadać
imiona, ale również nazwę zespołu.

Worms: Obrazki przedstawiają krajobrazy FOREST oraz JUNGLE.

Dostępnych jest do wyboru kilka rodzajów rozgrywek:

Dodatkowo w ustawieniach gry możemy w prosty sposób wybrać z iloma graczami, czy też komputerami
chcielibyśmy zmierzyć się w jednej bitwie.

Rodzaje broni

Podczas walki mamy do dyspozycji wiele rodzajów broni takich jak:

W grze występuje również kilka bonusowych broni masowego rażenia min.:

Warto dodać, że dodatkowa broń zrzucana jest podczas gry w postaci paczek na spadochronie przez wojska desantowe.
Czasem zrzucane są także apteczki, które po zebraniu regenerują zdrowie robaczkom.
Dostęp do dodatkowych broni można również uzyskać po wpisaniu kodu "total wormage" (ze spacją) na ekranie tytułowym gry.
Po poprawnym wpisaniu kodu powinniśmy usłyszeć beczenie owcy, a ekran tytułowy gry powinien zmienić się na kolor zielony.

Dodatkowo dla urozmaicenia rozrywki zostaliśmy wyposażeni w nietypowe, a zarazem ciekawe zabawki takie jak:

Oprawa graficzna

Wormsy posiadają ładną, bajecznie kolorową grafikę utrzymaną w stylu 2d.
Płynna animacja robaczków oraz gładkie przesuwanie ekranu robią dodatkowo pozytywne wrażenie podczas grania.

Również plansze na których toczą się walki czyli:

Wyglądają przepięknie zachęcając gracza do spędzenia wielu godzin oferując w zamian świetną zabawę.
Gra charakteryzuje się niesamowitą grywalnością, a popularność zdobyła dzięki trybowi Multiplayer.
Ponadto ze strony Team17 można pobrać wiele dodatkowych scenerii pozwalających cieszyć się nam dłużej grą.

Worms: Obrazki przedstawiają krajobrazy ARCTIC oraz MARS.

Niektóre plansze takie jak np. "ARCTIC", "ALIEN" czy "MARS" posiadają dodatkowe cechy zależne od specyfikacji terenu.
Na przykład podczas grania na planszy "ARCTIC" można zauważyć, że robaki posiadają słabszą przyczepność do lodu.
Dzięki czemu mogą łatwiej stracić równowagę, kończąc często przygodę w lodowatej wodzie.
Zaś plansze "ALIEN" oraz "MARS" oferują mniejszą grawitację pozwalając robakom skakać dalej niż zazwyczaj.
Dodatkowym utrudnieniem podczas grania może być zmienny wiatr oraz różnorodne ukształtowanie terenu.
Jak wspominają autorzy gry istnieje ponad 4 miliardy różnych kombinacji scenerii!

Podczas wczytywania krajobrazu klikając lewym przyciskiem myszy mamy możliwość zmiany generowanej losowo scenerii.
Zaś po naciśnięciu prawego przycisku myszy wpisujemy nazwę krajobrazu jaki chcielibyśmy wczytać, a zarazem,
który znajduje się w katalogu CUSTOM, czyli np.: HELL, MARS. Można również tworzyć własne krajobrazy i umieszczać je w
katalogu CUSTOM lub skorzystać z już istniejących, znajdujących się przykładowo na stronie Team17.

Worms: Obrazki przedstawiają krajobrazy ALIEN oraz SCRAPYARD.

Muzyka

Pomimo, że w grze nie uświadczymy muzyki to podczas rozrywki możemy rozkoszować się zabawną mową robaczków
w języku jaki wybraliśmy na początku gry. Do wyboru mamy więc dźwięki w języku angielskim, francuskim oraz niemieckim.
Istnieje również możliwość używania własnych sampli, które należy umieścić w jednym z poniższych katalogów:

Trzeba tylko pamiętać o tym, żeby na początku gry wybrać wersję językową do której przekopiowaliśmy własne sample.
Dla osób, które nie mają czasu ani chęci tworzenia własnych sampli firma Team17 udostępniła wiele gotowych
zbiorów dźwięków do pobrania ze swojej strony.

Ustawienia

Tutaj możemy zmienić następujące ustawienia:

Worm placing - ustawienie robaczków na planszy: losowo (random)/drużynami (teams),
Move time - czas na wykonanie ruchu przez gracza (tura): 10, 20, 30, 60 sekund, nieskończoność,
Round time - czas jednej rundy: 5, 10, 15, 30 minut, nieskończoność,
Round to win - ilość potrzebnych zwycięstw: 1 lub 2,
Control type - sterowanie: mysz + klawiatura,
Controllers - urządzenie sterujące: 1, 2 (można grać na 2 myszki)

Speech - mowa robaczków: włączyć/wyłączyć,
Stockpiling - przenoszenie bonusowej broni do kolejnej rundy: włączyć/wyłączyć,
Airstrike delay - opóźnienie nalotu lotniczego: włączyć/wyłączyć,
Action replay - powtórka dobrej akcji: automatyczna lub uruchamiana ręcznie (manual) za pomocą klawisza "R".

W ustawieniach możemy również zmienić ilość sztuk amunicji posiadanej przez graczy.
Możemy także wyłączyć niepotrzebny arsenał czy ustawić nielimitowaną ilość amunicji.

Dodatkowo w opcjach RECORDS (zapisy gry) możemy zobaczyć statystyki rozegranych bitew, wczytać, zapisać
ustawienia drużyn. Istnieje także możliwość wyczyszczenia lub skasowania statystyk oraz drużyn.

Gra ukazała się na 3 dyskietkach i można ją uruchomić na Amidze500 z 1MB CHIP.
Dla posiadaczy większej ilości pamięci gra oferuje dodatkowy wachlarz sampli.
Wormsy w wersji demo dostępne są do pobrania ze strony Team17.

Grę "Worms" szczególnie polecam wszystkim, którzy nie mieli jeszcze okazji zapoznać się z tym tytułem. Dobra zabawa gwarantowana!

Czesław Mnich